Wpływ zabawy w fizjoterapii

AUTOR: DOMINIKA JAKUBOWSKA

15 września 2022

Zabawa jest naturalnym środowiskiem dla dzieci oraz jednym ze sposobów w jaki poznają świat. W chwili, w której dołączamy do dziecka w zabawie, wchodzimy jednocześnie w jego świat stając się jego częścią.

Wiele korzyści przynosi dzieciom zabawa swobodna, w której to same mogą decydować o jej przebiegu. Z tego względu istotne jest, aby mały człowiek każdego dnia miał możliwość spędzania choć części dnia na takich aktywnościach, które sam wybierze. Dzięki temu zarówno odpoczywa, jak i nabywa wiele kompetencji potrzebnych w życiu: uczy się podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów, planowania, rozwija kreatywność i wyobraźnię. Tę fundamentalną dziecięcą potrzebę – potrzebę zabawy – można z dobrym rezultatem wykorzystywać w aktywnościach, które na pierwszy rzut oka nie kojarzą się z czymś zachęcającym, jednak są niezbędne dla zdrowia i rozwoju małego człowieka. Niektóre z dzieci już od pierwszych dni swojego życia potrzebują regularnej fizjoterapii. Mozolne i powtarzalne ćwiczenia, niekiedy powodujące dyskomfort, mogą prowadzić do niechęci i odmowy udziału w zajęciach. Może to jednak wyglądać zgoła inaczej, kiedy do fizjoterapii wprowadzi się elementy zabawy lub całe spotkanie poprowadzi się w taki sposób, że dziecko z zajęć wyjdzie zadowolone i ze spokojem będzie oczekiwać kolejnego spotkania.

20220820_WOJ_6637

Tworzenie więzi

Wprowadzając zabawę do fizjoterapii zwiększamy szansę na to, że między dzieckiem a specjalistą wytworzy się rodzaj więzi opartej na współpracy i wzajemnym zaufaniu. Dobra relacja jest bowiem kluczowym elementem, dzięki któremu można skuteczniej realizować plan i osiągać cele terapeutyczne. Aby więc w pełni skorzystać z dobrodziejstwa zabawy, trzeba zadbać o to, aby dziecko czuło się bezpiecznie przy specjaliście. Osiągnąć można to między innymi poprzez szczere zainteresowanie się dzieckiem i jego sprawami, branie pod uwagę przeżywanych przez niego emocji i niezaprzeczanie im, jak również poprzez zaufanie co do tego, że dziecko stara się pracować najlepiej jak w danym momencie potrafi.

Widząc, że fizjoterapeutka lub fizjoterapeuta angażuje się w zabawę i sam ją oferuje, dziecko będzie bardziej skłonne do aktywnego udziału w zajęciach. W oczach dziecka gabinet oraz wykonywane ćwiczenia stają się mniej zagrażające.

20220820_WOJ_5936

Gdy praca zamienia się w zabawę

Dziecko, które podczas ćwiczeń angażuje się w zabawę uczy się, że fizjoterapia jest przyjemną aktywnością, w której warto brać udział i której oczekuje się z radością. Angażując dziecko w różnorodne zabawowe zajęcia mały człowiek nabiera pewności siebie oraz doświadcza własnej skuteczności i zaradności. To, co jest niesamowicie ważne dla dzieci, a co w szczególności widać w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami to silna potrzeba sprawczości, którą dzieci chętnie realizują właśnie w zabawie. Poczucie sprawczości pomaga im również w podejmowaniu kolejnych wyzwań oraz ułatwia naukę regulacji emocji.

Człowiek jako całość jest połączeniem ciała i umysłu, dlatego też działania, które przynoszą najwięcej korzyści to te integrujące obie części. Włączając zabawę do fizjoterapii dbamy więc jednocześnie o ciało i o psychikę dziecka. Praca z dzieckiem, które angażuje się w zabawę jest bardziej efektywna, a tym samym satysfakcjonująca zarówno dla dziecka jak i dla specjalisty.

Wesprzyj nas!
Ty też możesz pomóc!